onsdag, december 31, 2008

GOTT NYTT ÅR!

Oh my, nu var det dagar sedan jag satt vid datorn sist...skönt jag blir liksom lite allergisk för datorn när man sitter med den hela dagarna på jobbet. Fast jag har ju ett jobb att sköta...bloggen!

Mkt har hänt denna månad trots lite rapportering. Jag fick ett riktigt bakslag efter hund 2008 trots att det gick riktigt bra och Vilma tog en första plats. Orkar inte gå in på orsaken men vissa människor visar sig helt enkelt inte vara riktigt kloka! Det som är gott är väl att man upptäcker det i tid och hur det än är så får man försöka tänka att det är synd om dessa människor som uppenbarligen inte mår riktigt bra när de måste bete sig så illa! Maktgalna, hävdelsebehov, egenkära och allmänt otrevliga - ja hundmänniskor kan tyvärr vara sådana.

Iaf så åkte vi till Elisabeth och Rigmor några dagar efter jul för att ringträna. De är såååå underbara människor och det var riktigt gott att bli påmind att uppfödare och hundmänniskor kan vara så trevliga och samtidigt ha lååång erfarenhet och gedigen kunskap utan att vara överlägsna och otrevliga. Vi ställde Vilma lite grand och jag fick massor av goda råd om hur vi kan träna vidare och hur hundar ska ställas....ja dessa kunskaper är väl värda att ta till sig! Elisabeth gav mig också lite råd om vilka utställningar vi bör satsa på så det lutar åt att vi kanske ställer ut i Örebro i februari.

En annan dag under denna ledighet åkte vi upp till Säfsen och åkte längdskidor med päronen. Affe och Vilma drog som bara den och jag och Tony var hur stolta som helst över Vilma som varken brydde om att hon hade sele, lina eller skidor efter sig. Vi pressade milen och alla var supertrötta när vi åkte hem. Jag somnade som vanligt i bilen. Vissa saker går otroligt lätt med denna madam, andra saker är mindre lätta....

Julafton till exempel var supertrevlig, hela familjen samlade m mina föräldrar, min moster m familj, kusiner och mormor. Men...Vilma skulle ju minsann inte vara i köket som de andra två hundarna medans vi åt så hon skällde konstant i 1,5 h för att hon inte fick vara med. Jobbig - nej vadååå! Vi ska ringa Malin och få en diagnos på hur vi kan hantera Vilmas otroliga behov av att alltid vara med. Det är uppenbart att hon har en på knapp som bara går att vrida upp men avstängningsknappen följde visst inte med! Hon blir ju själv jäkligt uppstressad av detta också och jag ser samma tendens i hennes överdrivna pussande och kramande så fort folk gosar med henne. Samma där på, på, på - inget av! Men för övrigt är hon ju helt underbar!!!

Igår var jag och T. Lundberg ute på sjön. Tony pimplade och jag och Vilma lekte och körde lydnadsträning. Herregud vad klockren hon var trots att vi inte tränat på evigheter! Sitten satt som smäck vid mina fötter i varje vändning och fokus 120%. Lite kul för Lina berättade häromdagen att hon varit ute med James och tränat och att det gått klockrent fast det var länge sedan de tränade. Min kommentar var att det brukar gå bättre när man haft en paus men jag trodde förstås inte att det samma gällde ADHD/Asberger Vilma. Nu är jag taggad att gå igång m lydnaden igen. Rallylydnad som jag var sugen på att testa lägger vi ned...he he. Min kära moster frågade mig om jag verkligen skulle gå Rallylydnad med en superspeedad hund - fick mig att tänka efter lite att det kanske inte är bästa träningsformen för Vilma direkt. Men sån är jag. Blir sugen på något, ivrig och tänker inte riktigt efter! Hur som helst, gårdadagen gav ingen fiskeskörd men det var otroligt härligt att än en dag bara få vara ute i friska luften.

Så idag är det Nyårsafton! Vi ska till Lena (min äldsta barndomsvän från Persberg - även kallad skarnhögen) och hennes pojkvän Stefan. Ska bli supertrevligt. Sen jag flyttade från Karlstad har det blivit si och så med att träffas men det spelar inte så stor roll, ens bästa vän känner man inte av om det går år eller minuter sedan man sist sågs. Vi hörs regelbundet och lunchar, fikar av och till men Tony och Stefan har inte hunnit träffa varandra än - skam. Vi är inne på andra året nu både Tony och jag och Lena och Stefan träffades inte så långt efter oss.

På fredag blir det nästa dåliga samvete - då ska jag till Filipstad (igen - börjar bli trött på den vägen nu:-)) och träffa tjejerna. Jag, Malin och Katro sticker upp till Cathrine i Lesjöfors och går promenad m henne och barnen. Sen blir det väl en rejäl pratstund av tjejsnack! Länge sedan vi alla sågs nu.

Nej, nu måste jag börja fixa lite. Brorsan ringde precis och önskade Gott Nytt År och jag önskar er alla det samma! - Vi hörs 2009!

2 kommentarer:

Anonym sa...

GOTT NYTT ÅR på er alla!!! Vad kul att lydnaden gick så bra... ja jag är fortfarande helimpad av James, så nu när vi båda har hundar som är på topp (hihi) måste vi träffas å träna. Nu jäklar... ;) Hoppas ni får en trevlig nyårsafton. Många Kramar från Lina, Lowell, Alih & James. Puss på Vilma från James. fniss.

Anonym sa...

Hej o gott nytt år! Jag gör ett nytt försök att kommentera för det har inte gått här förut.. Hoppas ni hade det trevligt på nyårsafton! Tack för senast, hoppas vi ses snart igen! Hör av er om ni har vägarna förbi! Kramar från Örebro!