söndag, november 23, 2008

Vilmas första utställning

Vilma har varit på sin första utställning idag, terrierderbyt i Borås. Jag är jättenöjd med dagen, åkte dit med förväntan om att komma sist bland juniortikarna eftersom Vilma var yngst men kom hem med en andraplacering och 1:a i kvalitetsbedömningen! Bra jobbat Vilma. Hon skötte sig hyfsat i ringen, fullt ok för att vara första gången. har dock sprungit och stått bättre på träning. Så är det väl alltid i och för sig...vi behöver träna störningen runt omkring. Stod stundvis riktigt bra, strulade lite med huvudet och ena bakbenet när vi stod framför domaren i enskild uppvisning dock. Så det jag får jobba vidare med är att få upp huvudet betydligt mer, och försöka få henne att ställa upp frambenen rakt av sig själv så att jag bara behöver koncentrera mig bakdelen och svansen. Det räcker kan jag säga när man är inne i ringen, nervös och fladdrig! Men, efter dagens synande av Kerry ägare inser jag vad otroligt mycket det ligger i själva pälsvården. På ett sätt kan jag tycka att det är ju inte en utställning i bästa pälsklippning men samtidigt förstår jag vad otroligt viktigt det är för att framhäva hunden. Och oavsett om du har en snygg hund rent karaktärsmässigt så ser den ju föga snygg ut om den går in i ringen tillsammans med ett antal toppklippta kerrysar. Vi har förstås förmånen att få "klipparnas rolls royce" att lägga en sista touch innan entré i ringen. Jag talar om Charlotta Melin, uppfödaren, helt otrolig med saxen. Gäller att välja rätt uppfödare att köpa sin hund i från!

Affe gjorde också bra i från sig, 2:a plats bland unghundshanarna. Nu var de bara två men han förlorade mot en högst värdig vinnare, Charlottas lovande unghanen Rollick´s in the spotlight. Grymt snygg. Tyckte att Affe skötte sig riktigt bra i ringen, Pappa har turen att få en hund som ställer sig själv så att säga.

Sen, träffade vi Vilmas bror Rollick´s Prince Charming, riktigt söt liten kille som var ensam i sin juniorhaneklass. De nosade på varandra och man kan undra om hundar minns sina kullsyskon.

Nu är det hit the sack som gäller, kundmöte tidigt imorgon bitti och sömnen den här helgen har väl inte blivit den bästa. Vilma ligger redan utslagen hos en stolt husse...

2 kommentarer:

Anonym sa...

GRATTIS!!! Vad kul att det gick så bra för Vilma och Affe.
Ni tog inte ngt kort...nyfiken hur dom ser ut nyklippta och fina!!

Ha en riktigt härlig 1:a advent! Många kramar till er båda....

Unknown sa...

Hej Gabbi! Grattis, visst är det en härlig känsla och man får allt en blodad tand när det går så bra :-) annars kan man känna att det ibland mest är synd om hunden då det är lite för mycket inriktning på annat än hunden ibland. Temperamentet kan många lura domarna att gå förbi vilket jag tycker bör vara en stor poäng i det hela oxå...Hoppas vi kan ses snart igen med våra små...Många grattiskramar iaf från Marie och tjejerna