måndag, juni 01, 2009

Mentalbeskrivning

Lördag 30/5 blev älsklingen Vilma mentalt beskriven...och hon verkar vara okej:-) Men det visste vi ju trots att hon har sina "Flippar", men vem har inte det?

And these are the results:
Kontakt hälsning 4
Kontakt samarbete 4
Kontakt hantering 4
Lek 1 leklust 4
Lek 1 gripande 4
Lek 1 dragkamp 1 (trasan var riktigt snuskig tyckte Vilma, den vill jag inte bita i...)
Förföljande 1 (ingen jaktlust, ville inte alls jaga bytet. Vad var det för något? Jag stannar här eller vad säger du (tittar på mig frågande) får jag springa, ska jag stanna, äh jag nosar i backen istället. Affe har visst gått här precis - samma resultat på honom by the way).
Gripande 1 (Ja, det är ju svårt att gripa när man inte ens jagar bytet...)
Aktivitet 4 (nosar i backen, piper lite men står överlag still)
Avstånd Lek Intresse 3 (Vilma tittar först på mig lite frågande om hon får springa ut till figuranten, när jag är helt tyst verkar hon tycka att det är mkt märkligt att matte är så himla passiv idag. Bestämmer sig för att sticka ut, nosar lite på Cissi (figuranten) men vill inte leka med henne utan springer tillbaka till mig för att hämta upp matte...)
Avstånd Lek Hot/agg 1 (Vadå det är ju en tjej som vill leka med mig det är väl inget att vara arg på??)
Avstånd Lek Nyfikenhet 2 (Lägre värde för att hon inte stannar och leker med figuranten)
Avstånd Lek Leklust 2 (se ovan)
Avstånd Lek Samarbete 2 (Ja, som sagt jag har varit framme, sett att det är en människa men bryr mig inte så mkt mer.)
Överaskning Rädsla 3 (reagerar på dockan som flyger upp, skäller ett par gånger, ställer sig bredvid mig och markerar)
Överaskning Hot/agg 3 (visar att detta är ngt att vara vaksam på, inte överdrivet aggressiv, går fram till dockan när matte gått ett par steg framåt, nosar, sen är det klart)
Överaskning Nyfikenhet 3 (mer nyfiken på dockan som flyger upp och går fram för att nosa på den)
Överaskning kvarstående rädsla 1 (när hon väl nosat på dockan går hon lugnt förbi utan att visa någon kvarstående rädsla)
Överaskning kvarstående intresse 2 (tittar upp på dockan och nosar lite vid promenaden förbi dockan i luften vilket tyder på kvarstående intresse lägre grad men ingen rädsla)
Ljudkänslighet rädsla 1 (kedjan som ramlar ner på plåten skrämmer inte, hoppar till, tittar på kedjan och springer sedan direkt fram och nosar utan hjälp)
Ljudkänslighet nyfikenhet 5 (i och med att hon direkt springer fram till kättingen/kedjan och nosar)
Ljudkänslighet kvarstående rädsla 1 (knallar obemärkt förbi kättingen utan att ha ngn kvarstående rädsla)
Ljuskänslighet kvarstående intresse 2 (samma som vid dockan, kikar på det och visar att det där var jag lite intresserad av men inte så mycket mer)
Spöken hot/agg 2 (morrar till i början när hon upptäcker spökena. Står bredvid mig och markerar sedan respektive spöke som rör sig mot oss. Tar inget kliv framåt eller visar att hon vill attackera eller springa och gömma sig. Observerar helt enkelt och kontrollerar situationen)
Spöken kontroll 4 (som ovan, har full koll på läget och markerar rörelser)
Spöken rädsla 1 (visar ingen rädsla för spökena, går sedan fram och nosar och pussar på dem) Spöken nyfikenhet 4 (betydligt mer nyfiken på spökena än vad hon är på figuranten som gömde sig i skogen, det här det lockar...now we´re talking)
Spöken kontakt 4 (det är väl inga problem att pussa på dom när jag känner att det är människor)
Leklust 2 4 (leker igen med testledaren, det är kul det)
Leklust 2 Gripande 3 (Ja den här gången kan jag väl bita tag i den äckliga trasan då, fast jag tänker ju inte kasta mig över den utan biter ytterst med tandspetsen...)
Skott 1 (Helt oberörd av skottet, det allra viktigaste, Yippe yeeee!!!!)

Summa sumarum: Bra kontakt, inga rädslor, inga kvarstående aggressiviteter. Löser en hotfull situation med att reagera, kontrollera situationen och undersöka. Släpper sedan händelsen obehindrat men visar tendenser till att fortfarande vara intresserad så helt onyfiken är hon inte. Sämre (det finns ju inget rätt eller fel i mentalbeskrivningen men jag säger sämre för vissa egenskaper önskar man ju och andra inte) på passiviteten, fick en 4 och det är lite högt men jag hade förväntat mig en 5 eftersom jag vet att lilla Vilma har oerhörtX3 svårt för att vara passiv! Nu stod hon still, bet lite i gräset och pep lite men det var allt. Jag hade förväntat mig hund på två bakben, gallskällande för att det skulle hända något eller för att få igång någon, skapa reaktion det är ju det bäääästa som fiiins oavsett om jag får lite skäll på köpet.
Kommer definitivt INTE bli en jakthund (ja, hade det varit vakt hade det varit en annan sak. Vaktar gör hon så det heter duga. Jakten har jag redan sett när vi varit ute och gått och rådjur kommit förbi, oj Mamma kolla här vad är det där för något....det kan väl inte vara mat va? Söta men dom behöver jag ju inte jaga???! Men samtidigt konstigt att hon jagar katterna på gården febrilt fast det är ju en annan sak, det är i hemmamiljö=vakt).
Slutligen leker gärna men i momentet med figurant som kommer fram ur skogen vill hon inte leka på avstånd. Kan bero på två saker enligt mentalbeskrivaren. Lägre nyfikenhet, definitivt, men lek på avstånd kräver också ganska hög grad av nyfikenhet samt social självsäkerhet som kommer med åldern. Mkt social men det är skillnad när det är på avstånd, då vill hon nog förmodligen hämta in matte först innan hon leker med helt främmande människor, hälsa fint ja men sen räcker det...)
Också slutligen skottet som jag är så nöjd över! Hoppas hon fortsätter att vara skottfast resten av sitt liv! Det där med att fly på nyårsafton och undvika firandet kanske var värt det hela... fast jag undrar egentligen hur mycket de förknippar smällar med riktiga skott?

Ja, det var en lång historia. Jag är otroligt nöjd, alltid kul att se hur ens hund reagerar i situationer man inte är van vid. Affe fick ganska likvärdiga betyg. Något lägre nyfikenhet och mindre reaktion/kontroll vid hotfulla situationer. Han var överlag lite mer nonchalant och käkade gräs, gick och lade sig istället etc. Frågade mentalbeskrivaren om det kunde vara tecken på att de vill ignorera (inte låtsas om) hotfulla situationer pga rädsla men de tolkade det mer som brist på nyfikenhet än något annat. Affe lekte med figuranten på avstånd vilket Vilma inte gjorde så han var lite mer självsäker. Kul att se att de är så jämna trots att de inte har samma föräldrar alls. Nu ska jag surfa lite och se om jag kan finna några kerryresultat på nätet att jämföra med. Go´natt.

2 kommentarer:

Jennie sa...

Grattis till ett bra resultat på MH-et! Bamses MH var ingen höjdare... Fick ju avbryta den:(
Vi får väl ut & träna så att han mognar till nästa gång. Hade mkt kvarstående rädsla efter "Dumpen" (Overallen) så då sa domaren att jag fick avbryta om jag ville. Eftersom jag avbröt så får vi göra om testet, men hade domaren avbrutit så hade vi inte fått göra om det! Ja, vi kommer igen om 1 år!
kör på med våra utställningar. ska ju till Ö-B på "open show" på Lördag!
Ha det så himla bra!
Kram Jennie

Lina sa...

STORT GRATTIS!!! Det gick ju jättebra... Jag skulle faktiskt önska en hund utan jaktlust (tyvärr var det inget fel på James jaktlust ;)) så jag skulle vara jätteglad om James inte hade jagat alls. Tror inte att varken Alih eller Carlos hade varit speciellt intresserade av "jakten" för de har aldrig stuckit från mig, även när vi stött på rådjur ute etc. Vem var beskrivaren - det var inte Klas Nordblom eller var han heter? Får då hade ni samma som James hade... Nu grejade vi ju tak hemma hos päronen över helgen, men jag fattar inte varför jag inte åkte in till Filipstad en snabbis och tittade på er... måste haft totalt hjärnsläpp...;) Nåväl, nu ska jag ut och power-walka med James & Lowell. Ha de så bra! Kram L.